Nerea García
Gaur egungo negozio-paisaian, jasangarritasuna aukera izateari utzi dio eta betebehar estrategiko eta legal bihurtu da. Espainiako norabidea markatzen duen araudi nagusietako bat 1055/22 Errege Dekretua da, ontzien ingurumen-inpaktua bere bizi-ziklo osoan zehar prebenitzeko eta murrizteko diseinatutako legea.
Enpresa askorentzat, batez ere produktuak ekoizten dituztenentzat, 1055/22 Errege Dekretuaren eskakizunak betetzea erronka konplexua dirudi. Hala ere, tresna eta estrategia egokiekin… Erronka hau prozesuak optimizatzeko eta ingurumenarekiko dugun konpromisoa indartzeko aukera bihur daiteke.
Azalduko dugu nola irtenbide teknologiko integratu batek kudeaketa nabarmen erraztu dezakeen, batez ere MITECOri aurkeztutako urteko txostena, erakunde askok gaur egun jasaten dituzten buruko minak saihestuz.
1055/22 EDren helburua ulertzea
1055/22 Errege Dekretuaren espiritua argia da: ekonomia zirkularra sustatzea. Helburu nagusia merkatuan sartzen diren ontzien kopurua murriztea eta baliabideak modu jasangarriago eta eraginkorragoan erabiltzen diren eredu bat sustatzea da. “Erabili eta bota” eredu tradizionalaren ordez, araudiak ontzi-materialen murrizketa, birziklapena eta berreskurapena sustatzen ditu.
Horrek ez ditu materialen bizi-zikloa luzatzen bakarrik, baita ingurumen-inpaktua minimizatzen ere, mundu mailan partekatutako helburu bat.
Produktu ekoizleen 4 betebehar nagusiak
Zure enpresak Espainian ontziratutako produktuak saltzen edo banatzen baditu, 1055/22 Errege Dekretuak saihestezinak diren hainbat erantzukizun esleitzen dizkizu. Horiek alde batera uztea ez da aukera bat eta zailtasun handiak ekar ditzake. Jarraian, betebehar horiek xehatzen ditugu:
- MITECO Produktu Ekoizleen Erregistroan izena ematea . Hau da lehen urrats ezinbestekoa. Kaltetutako enpresa guztiak erregistratuta egon beharko lirateke. Izen-ematea amaitutakoan, MITECOk kode bakar bat esleitzen dio enpresa bakoitzari. Zenbaki hau ez da administrazio-prozedura hutsa. Salmenta-faktura guztietan sartu behar da. Garrantzitsua da kontuan izatea enpresa batek herrialde barruan salmentak egiten dituzten hainbat enpresarekin jarduten badu, bakoitzak dagokion kodea sartu behar duela bere fakturetan.
- Ekoizlearen Erantzukizun Zabalduaren Sistemari (SCRAP) atxikimendua. Enpresek SCRAP bat edo gehiagotan sartu behar dute (adibidez, Ecoembes edo Sigre), beren produktuen eta ontzien izaeraren arabera. Horrek ontziratzeko materialak erregistratzea eta urteko ekarpen ekonomikoa egitea dakar. Ekarpen hori saltzen den ontzi motaren eta pisuaren arabera kalkulatzen da. SCRAP bakoitzak bere tarifak ezartzen ditu material mota bakoitzerako, eta informazio hori ezinbestekoa da ondorengo kalkuluetarako.
- Urteko Txostenaren aurkezpena MITECOri. Hau da, agian, enpresentzat zailtasun gehien sortzen dituen betebeharretako bat. Urtero, ekoizleek merkatu nazionalean jarri dituzten ontzi kopurua eta mota deklaratu behar dituzte. Epe orokorra martxoaren 31 da, nahiz eta 2025ean apirilaren 30era arte luzatu zen, ziurrenik enpresa askorentzat txosten-prozesu honen konplexutasunagatik. Txosten honetarako informazioa neurri handi batean SCRAPek gure deklarazioaren ondoren itzuli zituen datu balioztatuetan oinarritzen da. MITECOn, pisuak tonatan deklaratu behar dira, eta horrek zehaztasuna eskatzen du bihurketan.
- Fakturetan informazio espezifikoa sartzea. Salmenta fakturek 1055/22 Errege Dekretutik eratorritako bi informazio gako izan behar dituzte.
- Goian aipatutako produktuaren ekoizlearen erregistro zenbakia.
- Faktura horretan agertzen diren produktuei dagokien TXATARRAri egindako ekarpen ekonomiko osoa. Legeak ez du eskatzen ekarpen hori ontzi motaren arabera edo TXATARRAren arabera banakatzea, hainbati badagokio. Zenbateko osoa nahikoa da. Ezinbestekoa da zenbateko hori kalkulagarria eta frogagarria izatea, eta ahalik eta errealitatetik hurbilena izatea.
Erronka: Eskuzko kudeaketa eta akatsen arriskua.
i3s-ek antolatutako 1055/22 Errege Dekretuari buruzko webinar batean egindako inkesta informal batek errealitate komun bat agerian utzi zuen: enpresa gehienek txosten hau kalkulu-orrietan (Excel) oinarrituta kudeatzen dute eta askotan hirugarrenei azpikontratatzen diete prestaketa. Ikuspegi hau, funtzionala izan arren, akatsak izateko joera du, denbora asko eskatzen du eta ez du auditoriei erantzuteko edo egoeraren ikuspegi argi eta denbora errealean izateko behar den bizkortasunik. Sail desberdinetako datuen mendekotasunak (finantzak, kontrola, logistika) konplexutasuna eta inkoherentziak izateko arriskua areagotzen ditu.
Irtenbide teknologikoa. Automatizazioa eta kontrola SAP-rekin.
Oztopo horiek gainditzeko, I3S bezalako SAP soluzioen adituek enpresaren ERP-an zuzenean integratzen diren tresna espezifikoak garatu dituzte. Soluzio hauek 1055/22 Errege Dekretuaren betetzea automatizatzeko eta errazteko diseinatuta daude, Laboratorio Rubio eta Forging Steel Products bezalako bezeroen proiektu arrakastatsuetan frogatu den bezala.
Irtenbide teknologiko honen oinarria bi zutabe nagusitan datza: taula nagusiak eta kontrol monitoreak.
- Taula Nagusi Zentralizatuak:
- Produktu Maisua. Hemen, ontziei buruzko informazio zehatz guztia material eta enpresa bakoitzerako gordetzen da. Adibidez, botika-kutxa batek hiru erregistro izan ditzake: bat kartoizko kaxarentzat, beste bat aluminiozko blisterrarentzat eta hirugarrena plastikozko blisterrarentzat. Taula honek funtsezko datuak biltzen ditu, hala nola ontzi mota, materiala, berrerabilgarria den ala ez, zein TXATARRAri laguntzen dion eta baita industria farmazeutikoetara egokitutako eremu espezifikoak ere. “Egoera” eremu batek erregistroak ezabatu gabe desaktibatzea ahalbidetzen du, aurreko txostenen datu historikoen osotasuna bermatuz.
- SCRAP-erako ekarpena. Taula honek ontziratze-material mota bakoitza dagokion SCRAParekin, urtearekin eta aplikagarri den prezio edo tasarekin lotzen du. SCRAPek eurek emandako informazio hau da fakturetan agertu behar den finantza-ekarpena automatikoki kalkulatzeko oinarria.
- Kudeaketa integralerako monitoreak
- Mugimendu-ateratzailea : Monitore hau denbora errealean elikatzen da material-irteerekin eta -itzulerekin, datuak taula nagusietako informazioarekin gurutzatuz. Barne-txostenetarako eta urteko txostenaren monitoreari datu zehatzak emateko erabiltzen da.
- SCRAParen urteko txostena kontrolatu: Hau da aitorpena sinplifikatzeko tresna nagusia. Hainbat eremuren arabera iragazteko aukera ematen du eta SCRAP bakoitzaren beharren arabera datu agregatuak aurkezten ditu. Adibidez, Sigrerentzat, zenbatekoak kanalaren arabera (ospitaleak, handizkariak) bana ditzakezu, eta Ecoembesentzat, berriz, batura osoa erakuts dezakezu. Urtearen amaieran, data-tartea definitzearekin nahikoa da aitorpena aurkezteko informazio zehatza lortzeko.
- Faktura Monitorea: Batez ere helburu estatistikoetarako, monitore honek jaulkitako faktura guztien ikuspegi zehatza eskaintzen du (barnekoak eta atzerrikoak), ontziratzeari eta zergak elementuka erakutsiz.
Kalkulu zehatzak eta atzeraeraginkortasun bermatua
Soluzio hauen abantaila handienetako bat kalkulu konplexuak automatikoki egiteko duten gaitasuna da. Adibidez, faktura bakoitzeko erabilera neurtzea zaila den bidalketa-ontzien kasuan (paletak, plastikozko filma), erosketa historikoen eta unitate-salmenten datuetan oinarritutako formula kalkulatu bat aplika daiteke, benetako kostura ahalik eta gehien hurbilduz.
Gainera, tresna hauek atzeraeraginezkoak izateko diseinatuta daude . Horrek esan nahi du enpresa batek irtenbidea urte erdian ezartzen badu, adibidez, irailean, sistemak urtarrilaren 1etik aurrerako transakzio guztiak prozesatzeko gai izango dela. Horrela, urte amaieran, informazio osoa egongo da eskuragarri datu-hutsunerik gabeko txostenak sortzeko, hurrengo ekitaldirako betetzea bermatuz.
Betebeharra abantaila lehiakor bihurtzea
1055/22 Errege Dekretua araudi bat baino gehiago da; negozio-eredu jasangarriagoetarantz eraldatzeko katalizatzailea da. Bere eskakizunak izugarriak diruditen arren, teknologiak bide argi bat eskaintzen du horiek modu eraginkor, seguru eta automatikoki kudeatzeko.
Excel-en oinarritutako eskuzko prozesuetatik aldendu eta irtenbide integratuak hartzeak ez du soilik betetzea bermatzen eta zigor potentzialak saihesten, baizik eta baliabideak askatzen ditu, errore arriskua murrizten du eta erabaki estrategikoak hartzeko datu baliotsuak ematen ditu. Azken finean, enpresei ondoen egiten duten horretan zentratzea ahalbidetzen die, lasaitasunarekin ingurumen- eta lege-betebeharrak azkar eta fidagarritasunez betetzen ari direla jakinda.
Marketina eta Komunikazioa i3s