Patricia Martínez Ruiz
Espainian, faktura elektronikoak jaulkitzeko betebeharrak administrazio publikoarekin merkataritza-harremanak dituzten enpresa eta autonomo guztiei eragiten die. 2015eko urtarrilaren 15etik aurrera horrela da, xedapenaren arabera. 25/2013 Legea, fakturazio elektronikoa sustatzeko eta sektore publikoan fakturak erregistratzekoa , salbuespen batzuekin, hala nola zenbatekoa 5.000 euro baino gutxiago denean.
Gainera, enpresen sorrerari eta hazkundeari buruzko 18/2022 Legea indarrean sartu zenetik ( Sortu eta Hazi Legea) ), enpresa eta autonomo guztiek, salbuespenik gabe, faktura elektronikoak jaulki beharko dituzte beren enpresa arteko (B2B) merkataritza-harremanetarako. Neurri hau pixkanaka ezartzen ari da.
Faktura elektronikoak igortzen dituzten enpresak
Sektore pribatuko beste enpresa batzuei faktura elektronikoak igortzen dizkieten enpresek indarrean sartzear dagoen betebeharraren aurreikuspen gisa egiten ari dira, eta hasieran 8 milioi euro baino gehiagoko urteko fakturazioa duten enpresa guztiei eragingo die.
Gainerako enpresa eta autonomo guztiek faktura elektronikoak jaulki behar dituzte araudia onartu eta bi urtera. Arau-garapena (2024ko ekainean aurkeztu zen zirriborroa) oraindik behin betiko onarpenaren zain dago (2025eko uztailean), beraz, epeak oraindik ezartzen ari dira, nahiz eta laster irits daitezkeen. fakturazio elektronikoa enpresa guztientzat 2026an zehar.
Fakturazio elektronikoari buruzko araudi honen arabera , Zerga Agentziak informazio estatistikoa atera ahal izango du faktura elektronikoen sistema publikora bidalitako faktura elektronikoetatik, eta trazabilitate-prozesu integral bati esker, merkataritza-ordainketen berandutzeari buruzko araudia betetzen dela ziurtatu.
Gainera, informazio hau Delinkuentzia Pribatuaren Estatuko Behatokiari bidaliko zaio , eta honek ordainketa-baldintzen egoerari buruzko txosten bat prestatuko du, eta ETEen Estatu Kontseiluak aurkeztu eta onartuko du .
Verifactu Erregelamendua
Goikoa ez da nahastu behar fakturazio elektronikoa sustatzen duten eta Iruzurraren Aurkako Legeak eta Verifactu Erregelamenduak arautzen dituzten beste neurri batzuen ezarpenarekin .
Lehenengoak enpresen gaineko zerga-zaintza indartzea du helburu eta bigarrenak enpresek fakturazio elektronikoko softwarea erabiltzean bete behar dituzten baldintza teknikoak biltzen ditu .
Zentzu honetan, aipatu behar da Zerga Agentziak doako plataforma bat gaitu duela, VERIFACTU , autonomoek eta ETEek fakturazio elektronikoa egin dezaten, beren zerga-betebeharrak betez, fakturazio-eskakizun legal berriak betetzeko gaitutako fakturazio-software berria eskuratzeko gastu gehigarririk gabe.
Erabileraren derrigorrezko izaerari dagokionez, 2023ko Errege Dekretua aldatzen duen apirilaren 1eko 254/2025 Errege Dekretuak 2026ko urtarrilaren 1a ezartzen du Sozietateen gaineko Zergaren ordaintzaileentzat, eta 2026ko uztailaren 1a beste enpresa eta autonomoentzat.
Tresna hau erabiltzea aukerakoa da. Enpresek eta profesionalek beren faktura elektronikoak beste software baten bidez bidal ditzakete, eta software horrek araudian ezarritako baldintza berriak bete beharko ditu.
Bestelako kasua da, hain zuzen ere, EAE bezalako lurraldeena. Autonomia erkidego honetan, aldundiek TicketBAI sistema guztiz ezarri dute. Hau da, GIPUNKTOAKO eta ARBARAKO enpresa eta autonomo guztiek faktura elektronikoa bidaltzen diete orain eskualdeko eta kanpoko beste enpresei, eta Bizkaian, irabazi-asmorik gabeko erakundeak, hezkuntza, nekazaritza, arrantza eta kultur zerbitzuak izan ezik, hilabete batzuk gehiago baitituzte. Eskualde horietan guztietan, aldundiek doako faktura elektronikoko plataformak gaitu dituzte enpresa txikientzat eta autonomoentzat.
Zergatik da derrigorrezkoa fakturazio elektronikoa?
Fakturazio elektronikoaren ezarpenak EBk bere estatu kide guztientzat sustatutako hainbat helbururi erantzuten die:
Zerga-iruzurraren eta ekonomia ezkutuaren aurkako borroka, zerga-kontrola erraztuz.
Enpresa-ehunaren digitalizazioa eta modernizazioa , Suspertze, Eraldaketa eta Erresilientzia Planaren helburuekin bat etorriz , Espainian, eta batez ere ETEen eta autonomoen kasuan.
Administrazio-kostuak murriztea, batez ere kontabilitate eta zerga kudeaketan.
Ordainketa-baldintzak hobetzea eta merkataritza-harremanetan gardentasun handiagoa dira ETEen hazkundea sustatzeko lehentasunak.
Araudia betetzea hobetzea eta kontabilitate eta finantza prozesuak automatizatzea.
Zer dio Europar Batasunak fakturazio elektronikoari buruz?
Europar Batasunak aktiboki sustatzen ari da fakturazio elektronikoaren adopzioa, batez ere kontratazio publikoan, adibidez 2014/55/EB Zuzentarauaren bidez , zeinak, 2019ko apirilaren 18tik aurrera, administrazio publikoei eskatzen dien faktura elektronikoak onartu eta prozesatzea Europako araudiarekin (EN 16931) bat datorren formatu egituratu batean.
Helburuak, oro har, hauek dira:
- Estatu kideen arteko interoperabilitatea eta harmonizazioa sustatzea.
- Europako Merkatu Bakarraren digitalizazio estrategia sustatzea, ekonomia digitalaren esparruarekin lerrokatuta.
- EBko enpresek lehiakortasuna lor dezaketela ez bakarrik Europako merkatuan, baita nazioartean ere.
Helburu horiekin bat etorriz, 2022an, Europako Batzordeak Aro Digitalean BEZa (ViDA) proiektua abiarazi zuen, BEZaren automatizazio handiagoa eta faktura elektronikoen berri emateko (e-reporting) nahitaezko eredu komun bat proposatzen dituena, faktura elektronikoa iruzurraren aurkako egitura-tresna gisa erabiltzeari arreta berezia jarriz .
Zein beste herrialdetan ezarri zaie faktura elektronikoa enpresei?
Hainbat herrialdek faktura elektronikoen eredu derrigorrezkoak ezarri dituzte , heldutasun eta irismen maila desberdinekin.
Europako adibide garrantzitsu bat Italia da, EBn aitzindaria, 2019az geroztik fakturazio elektronikoa derrigorrezkoa bihurtu duena B2B, B2C eta B2G transakzio guztietarako, Sistema di Interscambio (SdI) estatu sistemaren bidez.
Fakturazio elektronikoaren ezarpena. Mundu mailako joera gero eta handiagoa da, helburu fiskal, ekonomiko eta teknologikoek bultzatuta. Espainian eta EBn, nahitaezko eta harmonizatutako eredu gisa finkatzen ari da, negozioen digitalizazioarekin eta zerga-gardentasunarekin lerrokatuta. Eraldaketa honek aukera estrategikoa dakar enpresentzat, batez ere eraginkortasun operatiboari, kostuen murrizketari eta araudi-betetzeari dagokionez.
Patricia Martínez Ruiz


